ד"ר איריס בר-און
טיפול אישי, זוגי ומיני - הרצאות- סדנאות

איך עוברים את החג ונשארים ביחד

איך עוברים את החג ונשארים ביחד

החגים מביאים הרבה ימים צפופים עם הבעל/אישה/ילדים – צריך להעסיק אותם…. להכין, לבשל, לארח ובתוך כל הלחץ הזה נפלטות מילים שאין דרך חזרה מהן.

למה תמיד בחגים אומרים אחד לשני את "נפלאות" משפחתנו?

והרי דוגמאות: מה כל כך חשוב להדגיש כמה מנצלים אותך ושאת/ה פראייר.

אחותך לא עושה כלום ומקבלת הכי הרבה.

אמא שלך לא אוהבת אותי, אלא את הכלה השנייה אתה יודע למה – כי את אחיך אוהבים יותר ממך.

את בדיוק כמו אמא שלך (נודניקית, פרה, ממורמרת, לא חשבתי שזה גנטי ועוד נפלאות לשון מסוג זה).

האם יש מישהו שבזכות הערותיו המאירות שינה את התנהגויות של ההורים? חינך את המשפחה של בן/בת הזוג מחדש? הצליח לשפר את הזוגיות שלו בזכות זה שהוא מאוד צודק בהערות המאוד חכמות שלו? האם יש זוג שהלחץ והרכילות הבוטות וחוסר הסבלנות גרמו להם לאהוב יותר?

איך אמרה סבתי ז”ל: “החיים והמוות ביד הלשון”

וכמה שזה נכון!

לא תצליחו לשנות את המבוגרים, הערותיכם הפוגעות יגרמו להתרחקות רגשית ומינית זה מזו. גם אם אתם צודקים אין רווח בביקורת שאינה בונה ואינה יכולה לשנות.

חשוב להבין שהמערכת הזוגית משתנה כאשר שיגרת היום הופכת לצפופה עם הילדים וללא מסגרות, לעיתים מרגישים את חוסר התוכן והעניין הקיים ומתחדד בימים אלו: אין על מה לדבר, משעמם, הילדים תופסים את רוב היום, צריך להיות סביבם, לדאוג להם לשעשועים שלא יקטרו, יצעקו, ירגיזו, נלך לפה, נלך לשם, התארגנות נכונה עשויה למנוע שיעמום ומצוקה.

בדרך כלל, חלק מזכרונותינו כבוגרים: החגים , הטיולים, השיחות, והאם יש כיף בתוך המשפחה? יש כאלה שזכרונותיהם: לחץ, כעס, החגים והחופשים הופכים לסיוט.

ויש כאלה המשכילים בתבונתם להבין כי דווקא בימים אלה ניתן להעריך ולהנות מזמן האיכות המשפחתי.

אז מה עושים?

# כשאתם מרגישים מאוימים מול הורי בני הזוג שלכם, אל תפצחו במסכת קיטורים והשמצות אלא גשו מיד לאדם שלישי שיסביר לכם מדוע אתם מגיבים בעוצמות כה גבוהות מול בן או בת הזוג שלכם ובני משפחתם.

# גם אם אינכם יכולים להתעלם מפגמים התנהגותיים או חיצוניים, לעולם אל תמתחו ביקורת או דעה מבלי שנשאלתם. חמיך נוהג לנאום בקולי קולות בפה מלא בארוחת יום הששי אצלכם בבית ולאיש זה לא מפריע מלבדך? אין ברירה, הבליגי.

# היו דיפלומטים! נסו תמיד, למרות הקשיים, לראות מה טוב במשפחה המורחבת שלכם. גם אם גיסתך מעצבנת אותך בפטפוטיה האינסופיים על כלב הפודל שלה, נסה להחמיא לה על האפודה החדשה שקנתה לו בפריז… אין אדם שאין בו משהו נעים או נחמד, הקושי שלנו הוא בראיית אותם דברים מבעד למסך הכעס והתסכול שאנו חשים כלפיהם.

#חישבו על תכונות טובות ומעשים טובים שקיבלתם מהוריכם ודברו רק על זה.

ונסו לא להעיר הערות בוטות ודברו בטונים נמוכים.

# לעולם אל תזלזלו בבן או בת הזוג שלכם מול בני משפחתם גם אם אתם בעיצומו של הריב הנורא ביותר בתולדות מערכת היחסים שלכם. למילים יש כוח עצום ולעולם לא תוכלו לקחת בחזרה מילים קשות שנאמרו בלהט הרגע. אם תכני את בעלך “חתיכת זבל” מול בני משפחתו לא תשכנעי איש שהוא אכן כזה אבל בהחלט תעוררי אנשים לספקולציות לגבי מורכבות הקשר שלכם ותהיו לשיחת היום בקרב בני משפחותיכם מכל הסיבות הלא נכונות. הקפידו למנות את מעלות בני הזוג שלכם בפני כל המוכן לשמוע ובמיוחד בפני בני המשפחה שלהם.

# היו נדיבים! הכינו הפתעה לבן/בת הזוג ורשמו את כל הדברים המשמחים של להיות עמו/עמה.

 קנו מתנות קטנות של תשומת לב למפגשים משפחתיים. אולי לא בכל פעם שאתם באים לארוחת יום השישי אבל בהחלט לחגים ומועדים אליהם אתם מוזמנים ביחד. 

שילחו פרחים לחמות – גם אם היא בעינייך מכשפה! אל תשכחי – היא אמא שלו והוא גם דומה לה. גם אתה, תשלח לחמותך!

# לחלק את המטלות בין בני הבית על מנת להקל על אירוח אם מארחים ובכלל בחופשת החג. אל תעשו הכל לבד – להאציל משימות זה דבר אחראי וחשוב.

# דאגו להכין תוכניות לימים הבאים לפעילות חוויתית משפחתית, לצרף חברים ולהיות פחות טעונים וכעוסים על הילדים.

# דווקא ביום החג לכו לעשות עיסוי גוף, התחלה חדשה, אנרגיה אחרת. פחות לחץ ויותר שחרור

# שימו מוסיקה כיפית כשאתם מארגנים את ארוחת החג כי ממילא לחץ לא יזרז ולא יגרום לאווירה נינוחה.

#השתמשו בדבש – לא רק לתפוח, קצת על הגוף מחולל פלאים.

אלו הדברים הקטנים שעושים את החיים לנעימים ומשמחים כל כך.

בברכת שנה נפלאה של אהבה עצמית, זוגית, משפחתית.

בריאות, פרנסה בשפע ואושר.

ד”ר איריס בר-און

שתפו:

עוד מאמרים מהבלוג

צרו קשר

בואו נדבר

מלאו את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם